Σάββατο 2 Μαρτίου 2024

ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΛΑΝΑΣ


 
                                Άγιος Νικόλαος ο Πλανάς'' Δυο προτομές κ μια ολόσωμη σε καμβά
                                                   Αναφορά στον Μετασχηματισμό                                                                         
Σε προηγούμενη ανάρτηση είχε γίνει αναφορά με ευσύνοπτο περιεκτικό αρθράκι για τον ανασχηματισμό' και μέσω παραθέσεων εικόνων παραδειγμάτων' επίσης είχε αναφερθεί ότι ο ανασχηματισμός ήταν η δυναμική ενέργεια όπου είχαν οι ζωγράφοι των αγίων εικόνων ιδίως στο απόγειο της τέχνης έως και τον 14ον αιώνα' Έπειτα σταδιακά άρχισε η παρακμή και η παγίωσις,μέχρις ότου χάθηκε αυτό το δυναμικό στοιχείο καθώς και το υψηλό επίπεδο γνώσης της τεχνικής και εν γένει η διαδοχική παράδοση . Αντιληπτό μας γίνεται αυτό  από τα μνημεία που μας έχουν αφήση. Ψηλαφητά τώρα γίνονται βήματα κ ενέργειες κάποιας έστω προσέγγισής.

Επίσης είχε αναφερθεί πως για να γίνη ιδιαίτερα κατανοητή η ενέργεια και ο τρόπος του ανασχματισμού πρέπει να υπάρχουν γνώσεις στον βασικό μετασχηματισμό δόμησης αυτής της τέχνης' Έγινε και μικρή αναφορά πως η πηγή υπάρξεως του ύφους και συστήματος του ματασχηματισμού βρίσκεται στη ελληνιστική ζωγραφική κ γλυπτική'  (προς τούτο προσεχώς θα γίνει πάλι εκτενέστερος λόγος)' 

Εδώ τώρα γίνεται κάποια περιγραφή στο σύστημα κ στο πως δομείται (εν μέρει) ο μετασχηματισμός' από απεικονίσεις μορφών αγίων προσώπων, μέσω του μεγάλου βοηθήματος και επιτεύγματος της <φωτογραφίας>' δια προτύπων βάσει, εκ του φυσικού' προσφάτως διακηρυγμένων Αγίων, και συγκεκριμένα του Αγίου Νικολάου Πλανά του και εορτάζοντος παρεμπιπτόντως

Παρατηρούμε ότι τα βασικά χαρακτηριστικά παραμένουν ' με τα κυρίως ουσιώδη εκφραστικά να σχηματοποιούνται <ευκρινέστερα, εύγραμμα κ εναργή>, ενώ αφαιρούνται αρκετά οι επουσιώδεις και σχολαστικές λεπτομέρειες κλπ' Η ειδική δομή έκφρασης παραμένει αναλλοίωτη' Ιδιαίτερη προσοχή στο ότι οι γραμμές των χαρακτηριστικών <επιμορφώνονται-εξωραΐζονται> πάντα (προς το καλύτερο) κ ποτέ δεν παραμορφώνονται' Ατέλειες αφαιρούνται σε όλα τα επίπεδα' κίνηση θέση στάση'

Παραλλήλως διακρίνεται κ πάλι μικρο <ποσοστό ανασχηματισμού> εκ των διαφορών των κινήσεων θέσεων στάσεων δια των παρατιθεμένων τριών εικόνων  δυο σε προτομή,(μια απλή προτομή κ μια σε μετάλλιο) κ μια ολόσωμη'

Βέβαια ο μετασχηματισμός έτι και ο ανασχηματισμός ενός μεμονωμένου προσώπου είναι καθ'όλα ευκολότερος απ' ότι μιας συνθέσεως κ παραστάσεως πολλαπλών προσώπων και άλλων πραγμάτων κλπ αντικειμένων'

Επανερχόμεθα πάλι''

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου